Răspunsul Comisiei Europene la ancheta OpenLux
La 12 martie a avut loc sesiunea plenară a Parlamentului European, în cadrul căreia comisarul fiscal Paolo Gentiloni a prezentat inițiativele CE ca răspuns la ancheta OpenLux. Au fost dezvăluite atunci public peste 50.000 de companii-paravan stabilite în Luxemburg, care administrează active în valoare de peste 6 trilioane de euro. Comisarul Gentiloni a afirmat că este necesară o soluție la nivelul întregii Uniuni și că Direcția generală Impozitare și Uniune vamală (DG TAXUD) are în lucru un amendament la Directiva de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale (ATAD) pentru a rezolva problema. Europarlamentarii au apreciat această inițiativă menționând însă și că, înainte de a implementa noi norme, trebuie asigurat faptul că cele deja existente sunt aplicate corespunzător de statele membre. Potrivit acestora, Comisia Europeană trebuie să fie pregătită să inițieze proceduri privind încălcarea dreptului comunitar în cazul în care normele nu sunt aplicate corect.
Parlamentul European a avizat rezoluția privind DAC 7
Parlamentul European a adoptat, la 10 martie, cu o largă majoritate, rezoluția legislativă referitoare la Directiva Consiliului privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC 7). Raportul Parlamentului include recomandări cu privire la propunerea Comisiei, care au rolul de a eficientiza procesul de impozitare și de depistare a sursei bunurilor vândute și a serviciilor furnizate prin intermediul platformelor online. Potrivit observației raportorului Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania), rezoluția adoptată va elimina doar o lacună, în timp ce altele vor exista în continuare, având în vedere că DAC nu acoperă toate tipurile de venituri și active. Conform acestuia, Consiliul a adoptat o poziție fără a aștepta propuneri din partea Parlamentului, amânând astfel implementarea îmbunătățirilor până în ianuarie 2023.
Consultări publice europene privind DAC 8 și drepturile contribuabililor
Comisia Europeană a lansat, la începutul lunii martie, două consultări publice în domeniul fiscal. Prima vizează revizuirea Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC 8), prin care s-ar extinde schimbul de informații între autoritățile fiscale ale statelor membre UE și la criptoactive și monedele electronice. Revizuirea DAC 8 abordează și lipsa penalizărilor și a sancțiunilor din DAC, ce ar putea duce la ineficiența prevederilor actuale. Scopul celei de-a doua consultări este de a obține opinii pentru a ușura situația contribuabililor prin simplificarea obligațiilor lor. Rezultatul preconizat al acestei consultări ar fi o Recomandare adresată statelor membre, împreună cu o Comunicare, care ar urma să fie publicată în toamna anului 2021. Documentele vor ajuta la identificarea celor mai bune practici și a jurisprudenței necesare pentru a informa contribuabilii despre drepturile și obligațiile lor. Termenul-limită pentru transmiterea observațiilor în ambele consultări este 2 iunie 2021.
Decizie a Curții Europene de Justiție în privința grupului TVA
Potrivit deciziei din 11 martie a Curții de Justiție a UE în cauza C-‑812/19, sediul principal și sucursala trebuie să fie considerate persoane impozabile distincte în ceea ce privește grupul TVA. Dosarul se referă la acțiunea Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, împotriva Skatteverket, în privința unei sucursale suedeze a unei bănci daneze (Danske Bank). Sediul principal al Danske Bank aparține unui grup TVA danez constituit în temeiul reglementării daneze ce transpune articolul 11 din Directiva TVA, în timp ce sucursala sa din Suedia nu aparține niciunui grup TVA. Curtea Administrativă Supremă a Suediei a adresat Curții de Justiție a UE o întrebare pentru a clarifica dacă sucursala din Suedia constituie o persoană impozabilă distinctă în situația în care sediul principal din Danemarca prestează servicii sucursalei și îi impută cheltuielile aferente acestora. Curtea de Justiție a hotărât că „sediul principal al unei societăți [sediul principal din Danemarca], situat într-un stat membru și care face parte dintr‑un grup TVA constituit în temeiul acestui articol 11, și sucursala acestei societăți [sucursala din Suedia], stabilită într‑un alt stat membru, trebuie considerate persoane impozabile distincte atunci când sediul principal respectiv furnizează sucursalei menționate servicii, imputându‑i costurile acestora”.