Workshop pe tema impozitării digitale, organizat de Subcomisia FISC
La 12 februarie a.c., subcomisia pentru chestiuni fiscale din cadrul Parlamentului European (subcomisia FISC) a organizat un atelier pe tema impozitării economiei digitale. Invitați la dezbaterile moderate de președintele subcomisiei FISC, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), au fost prof. dr. Jeffrey Owens (directorul Global Tax Policy Center din cadrul Universității din Viena și fostul director al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE), prof. Anne Van De Vijver (profesor de drept fiscal în cadrul Universității din Antwerp), Daniele Majorana (consultant juridic specializat în chestiuni fiscale internaționale și europene).
În discursul său, prof. dr. Jeffrey Owens (directorul Global Tax Policy Center din cadrul Universității din Viena și fostul director al Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) s-a concentrat pe modul în care UE ar trebui să creeze un echilibru între riscurile și oportunitățile rezultate din impozitarea economiei digitale, implicațiile negocierilor pe această temă la nivelul OCDE/G20 și pe modul în care UE ar trebui să evalueze rezultatul acestor negocieri. Acesta și-a exprimat scepticismul cu privire la posibilitatea ca SUA să contribuie la obținerea unui acord la nivelul OCDE până la jumătatea anului 2021. Prof. Anne Van De Vijver (profesor de drept fiscal în cadrul Universității din Antwerp) a vorbit pe larg despre importanța implementării unui sistem fiscal echitabil atât din punctul de vedere al echitabilității, cât și al percepției asupra acesteia. Daniele Majorana (consultant juridic specializat în chestiuni fiscale internaționale și europene) a descris taxa pe serviciile digitale din Italia și a sugerat că exploatarea și colectarea datelor digitale ar trebui să fie supuse unui impozit la nivelul Uniunii asemănător unei accize la petrol. Președintele subcomisiei FISC, Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos), moderatorul evenimentului, a clarificat că activitatea din cadrul atelierului va sprijini proiectul de raport privind impozitarea digitală, întocmit de raportorii Andreas Schwab (Partidul Popular European, Germania) și Martin Hlavacek (Partidul Renew Europe, Republica Cehă), care au participat la discuții. Potrivit acestuia, raportul Parlamentului European va fi un imbold politic pentru activitatea demarată de Comisia Europeană în privința impozitării digitale prin lansarea unei consultări publice privind taxa digitală.
Regimul fiscal din Luxemburg, din nou sub supraveghere
La 8 februarie a.c., publicația franceză Le Monde, în colaborare cu alte 16 canale mass-media internaționale, a dezvăluit rezultatul anchetei privind practicile fiscale din Luxemburg, intitulate OpenLux. Potrivit sursei citate, în Luxemburg sunt înregistrate aproape 55.000 de companii offshore cu active în valoare de peste 6 trilioane de euro. Jurnaliștii au creat o bază de date cu beneficiarii a 124.000 de societăți comerciale din Luxemburg, inclusiv cele cu fonduri suspecte despre care se presupune că provin din activități ilicite sau că au legătură cu infractori aflați sub anchete judiciare. Guvernul luxemburghez a reacționat prompt la ancheta respectivă și a creat un website în care neagă acuzațiile aduse, declarând că „Luxemburg s-a conformat în totalitate cu reglementările și standardele de transparență de la nivelul UE și de la nivel internațional și aplică întregul arsenal de măsuri UE și internaționale pentru a asigura schimbul de informații fiscale și a combate evaziunea și frauda fiscală”. Ancheta a generat o reacție din partea Parlamentului European: Paul Tang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Țările de Jos) a remarcat că este absurd că țările europene nu pot ajunge pe lista neagră a paradisurilor fiscale, în timp ce Sven Giegold (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Germania), Philippe Lamberts (Partidul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Belgia) și Markus Ferber (Partidul Popular European, Germania) au solicitat Comisiei să lanseze proceduri privind încălcarea dreptului comunitar împotriva țărilor cu registrul beneficiarilor reali incomplet.
Planurile Comisiei în domeniul TVA: „Atenție la deficit” și TVA pentru serviciile financiare
Activitatea Comisiei Europene în ceea ce privește îmbunătățirea legislației referitoare la taxa pe valoarea adăugată a înregistrat progrese. La 3 februarie a.c., Comisia Europeană a publicat o foaie de parcurs prin care informează cetățenii UE cu privire la intenția sa de a emite o Comunicare în primăvara acestui an pentru a susține eforturile statelor membre de a reduce deficitul de încasare a TVA. Deficitul de încasare a TVA, adică diferența dintre veniturile preconizate din TVA și sumele colectate efectiv de autoritățile fiscale, a fost în valoare de 140 miliarde euro în 2018, iar, conform estimărilor Comisiei, acesta va crește până la 164 miliarde euro în 2020, în principal ca urmare a falimentelor cauzate de pandemia de COVID-19. La 8 februarie a.c., Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind revizuirea normelor în materie de TVA aplicabile serviciilor financiare și de asigurări. Obiectivul acestei revizuiri este actualizarea normelor în materie de TVA din 1977, care sunt învechite și dificil de aplicat pentru sisteme financiare ce utilizează, în general, noi tehnologii digitale.
Raportarea CbCR revine pe agenda Consiliului Concurenței
La 25 februarie a.c., Consiliul Concurenței va discuta posibila introducere a raportării publice pentru fiecare țară în parte (Country-by-Country Reporting – CbCR). Totuși, având în vedere faptul că dezbaterea se va desfășura online, în cadrul unei videoconferințe, nu va putea avea loc un vot în privința propunerii. Schimbarea de poziție a Austriei a pus capăt minorității care a fost împotriva acestei măsuri, iar adoptarea propunerii ar trebui să fie posibilă în cadrul următoarei ședințe cu participare fizică a membrilor Consiliului.